måndag, januari 11, 2010

Namnsdag

Jan är ett mansnamn med tyskt ursprung som använts i Sverige sedan 1600-talet. Namnet var från början en kortform av Johannes. På 1940-talet var namnet ett modenamn, vilket gör att det är ovanligt bland dagens barn. Namnet används ofta i dubbelnamn som Jan-Erik eller Jan-Ove. Personer som heter Jan kan även kallas Janne. Den 31 december 2005 fanns det totalt 134 479 personer i Sverige med namnet Jan, varav 68 309 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 601 pojkar namnet, varav 18 fick det som tilltalsnamn. Namnsdag: 11 januari, (1986-1992: 20 september, 1993-2000: 24 juni). (Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan) Jag döptes en gång i tiden till Jan-Olov. Det var ett kyrkodop, allt i enlighet med vad som var vedertaget på 70-talet. Men vad jag kan dra mig till minnes så var det mest mormor som kallade mig Jan-Olov. De flesta har alltid sagt Janne. Därför kändes det rätt logiskt att ändra lite i namnstrukturen. Så när jag var femton tog jag, med mina föräldrars goda minne, bort bindestrecket och la dessutom till Erik. Från ett namn till tre, med hjälp av en blankett hos skatteverket. Anledningen till att det blev just Erik som lades till var att Olov kommer från morfar, och farfar hette Erik. Dessutom har min pappa även Erik i sitt namn. Jag nöjde mig inte med att bara sno deras gener. Första dagen på jobbet gick rätt så bra, trots allt. Det var en del plock och mejl att gå genom. Och så det vanliga förståss. Jag har även passat på att söka ett jobb idag. Tänkte att jag skulle ta och gasa lite med jobbsökandet nu. Det börjar ju närma sig. För övrigt tycker jag att det känns helt otroligt konstigt att skriva ut datumen i år. Idag till exempel - 100111. Hur knasigt ser inte det ut? Det kommer att ta ett tag för hjärnan att fatta galoppen.

1 kommentar: